2012. október 24., szerda

Fondant epres torta

Szülinapi torta



 
Egyik kedvenc elfoglaltságom, ha szülinapra készíthetek tortát. Mindig nagy öröm, ha örömet okozhatok.
 
A piskóta alapreceptje: 8 tojás, 16 dkg liszt, 16 dkg cukor. (Ahány tojás, annak a kétszerese mennyiségű liszt és cukor dekagrammban mérve).
A tojások sárgáját a cukorral habosra keverni, majd bele a liszt és végül a tojások habbá vert fehérjéje de ezt már óvatosan fakanállal belekeverni hogy a hab ne törjön össze. Ezt a mennyiéget kétszerre szoktam megsütni, tehát először egy 4 tojásos mennyiséget, aztán mégegyszer 4 tojásosat és így 2 lapom lesz, amit egyenként elvágok vízszintesen félbe. Ez így egyszerűbb és könnyebb, mintha a 8 tojásos lapot akarnám kétszer vízszintesen elvágni. A piskótát 180 fokon (de ki kell tapasztalni, mert sütőnként eltérő lehet) tűpróbáig sütni, akkor szokott jó lenni ha közepesen barna a teteje és kézzel enyhe nyomásra nem lötyög hanem szivacsos a szerkezete. A
 
Krém alaprecept:

(Angol vajkrém)



Nagyon finom, habos krém, a hozzávalók aránya alapján a legtökéletesebb krém mert a tojássárgája és a vaj közötti arány a legkiegyensúlyozottabb.

250 ml tejszín

1 vaníliás cukor

4 tojás sárgája

100 g cukor

250 g vaj



Tejszínt felforraljuk, közben a tojás cukorral és vaníliás cukorral habosra verjük, és hozzáöntjük a tejszínt (nem fordítva !), a tojásos tejszínt visszaöntjük a lábosba és állandó keverés mellett puding sűrűre főzzük. Ne forrjon mert rántotta lesz belőle.

A vajat 15 perc alatt gépi habverővel habosra keverjük, majd hozzákeverjük fokozatosan a tojásos tejszínes krémet. Ez az alapkrém bármivel ízesíthető, pl. csokoldés: olvasztott csokoládéval, cukrozott dióval, mogyoróval, málnával, eperrel stb. Ez esetben epres változatot készítettem.




Fondant bevonat (Marshmallow fondant):

Ezt a receptet www.tortaimado.hu oldalán találtam és a legjobban ez vált be. Pillecukorból készül az alábbiak szerint:

Hozzávalók:

30 dkg fehér pillecukor (Marshmallow) kis darabokra vagdalva
30-35 dkg gyári, finom porcukor kb. 3 dkg étkezési kukoricakeményítővel átszitálva
2 evőkanál víz
sütőmargarin az olvasztáshoz, az edény vastagon való kikenéséhez, és a gyúráshoz, és nyújtáshoz a kézre
étkezési kukoricakeményítő a gyúráshoz, és nyújtáshoz a munkalap felületére

Pillecukrot margarinnal kikent tálban mikróban melegítjük felolvadásig, majd a porcukros keményítőt fokozatosan adagoljuk hozzá a kívánt gyúrható állag eléréséig.

Nagyon, nagyon ragad, ezért mindent amivel hozzányúlunk margarinnal kell bekenni és ahogy hűl a massza keményedik is, ezért a porcukor keményítő mennyiséget óvatosan tegyük bele. Nyújtani én két sütőpapír között vagy műanyag fólia között szoktam mert nagyon ráragadt a munkalapra, viszont a sütőpapíros megoldással mint egy matricáról lehántottam a papírt és óvatosan rátettem a tortára majd a másik réteg sütőpapírt is eltávolítottam. A fondantot ételfestékkel kívánt színűre lehet színezni és figurákat díszeket készíteni belőle.


2 megjegyzés:

  1. Nagyon ügyes vagy :-). A sütőpapiros nyújtást ki fogom próbálni ;-)

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm :) A sütőpapíros nyújtást azért találtam ki mert nekem nagyon sokszor odaragadt a munkalaphoz vagy a fondant és ha meg a ragadás elkerülése végett túl porcukroztam vagy keményítőztem akkor megkeményedett a fondant. A sütőpapíros nyújtás fizikailag kicsit nehezebb, de így könnyebben rá tudtam tenni a tortára is. Az egyik sütőpapírt levettem a nyújtás után így a fontantot a tortára borítottam és a másikat utána mintegy matricát óvatosan lehúztam. Műanyag fólia is jó erre a célra, bár az nekem egy kicsit keskenynek tűnt és nem tudtam elég nagyra nyújtani fólia között a fondantot.

    VálaszTörlés